Usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet tälle sivulle yleisimmät kysymykset palveluistamme.

Yleistä

Miten eri koulutustavat verkkokoulutus, webinaari, etäkoulutus ja lähikoulutus eroavat toisistaan?

Verkkokoulutuksella tarkoitetaan verkossa itsenäisesti suoritettavaa koulutusta, johon sisältyy koulutusaineisto, tehtäviä sekä koe. Verkkokoulutuksen etuna on se, että sen voi suorittaa omaan tahtiin ajasta ja paikasta riippumatta, eikä sen suorittamiseksi tarvita kuin verkkoyhteys ja jokin suorittamiseen soveltuva laite, kuten tietokone, tabletti tai kännykkä.
Webinaarilla tarkoitetaan koulutusta, joka toteutetaan etäyhteydellä. Koulutuksen suorittaja osallistuu koulutukseen omalla tietokoneellaan videoneuvotteluohjelmaa käyttämällä. Koulutus on kouluttajavetoinen ja tapahtuu tiettyyn aikaan. Webinaarin etuna on se, että koulutuksessa on mahdollisuus vuorovaikutukseen kouluttajan ja muiden osallistujien kautta.
Lähikoulutuksella tarkoitetaan luokka- tai kokoustilassa paikan päällä tapahtuvaa kouluttajavetoista koulutusta. Lähikoulutuksen etuna on kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus ja hyvä mahdollisuus käytännön harjoitusten tekemiseen.
.

Voiko koulutuksen suorittaa muulla kuin suomen kielellä?

Järjestämme koulutuksia tilauksesta myös muilla kielillä ja tulkattuna. Verkkokoulutuksista on myös olemassa eri kieliversioita. Etä- ja lähikoulutuksessa koulutuskielenä toimii ilmoitettu kieli ja osallistujan on hallittava kieli riittävällä tasolla opetuksen seuraamiseksi. Tarvittaessa kouluttajalla on velvollisuus jättää pätevyys myöntämättä henkilölle, joka ei ole ymmärtänyt koulutuksen sisältöä riittävällä tasolla. Arvion tästä tekee kouluttaja.
Etäkoulutuksessa tulkin käyttö ei ole mahdollista. Viittomakielen tulkkausta varten ota hyvissä ajoin etukäteen yhteyttä asiakaspalveluumme.

Onko verkkokoulutus yhtä pätevä tai virallinen kuin vastaava lähikoulutus?

Kyllä on. Verkkokoulutuksemme sisältävät samat läpikäytävät asiat kuin vastaava lähikoulutuskin, pois lukien mahdolliset käytännön harjoitukset, joita järjestämme yritys- ja koulutuskohtaisesti erikseen.

Kelpaako tämä koulutus tai kortti tilaajalle tai yrityksellemme?

Vastaus on kyllä, tietyllä varauksella. Lähes kaikki Suomessa koulutettavat lyhytkoulutukset pohjautuvat tilaajan tai työnantajan vaatimuksiin, eivät siis mihinkään lakiin tai asetukseen. Näin ollen mikään koulutus ei ole ”virallisempi” kuin toinenkaan koulutus. Osa suurista yrityksistä on kuitenkin selvyyden vuoksi määritellyt, mitkä koulutukset se hyväksyy, joten selvitäthän työnantajaltasi tai tilaajaltasi tarkemmat vaatimukset koulutukselle ja pätevyydelle.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sillä olisi väliä, mistä koulutuksensa ostaa tai millaisen koulutuksen suorittaa. Monen koulutuksen sisältö pohjautuu johonkin vaatimukseen tai standardiin, jonka vaatimuksen koulutuksen sisällön on katettava. Myös työnantajan on varmistuttava, että annettu koulutus on sellainen, että sen pohjalta on mahdollisuus työskennellä turvallisesti.

Tilaaminen

Voinko tilata koulutuksen toisen puolesta tai yrityksen laskuun?

Voit tilata koulutuksen myös toiselle henkilölle, kuten johdettavallesi. Lisää tällöin tilaajaksi omat tietosi tai yrityksen toimiessa maksajana, yrityksen tiedot. Kutsu koulutukseen menee koulutuksen suorittajalle ja lasku annettuun laskutusosoitteeseen.

Voinko tilata useamman verkkokoulutuksen kerralla?

Voit tilata verkkokoulutuksia niin suurelle määrälle kuin haluat. Suuremmissa tilauksissa voit halutessasi ottaa yhteyttä suoraan meihin, niin teemme sinulle tarjouksen ja autamme tilauksen tekemisessä.

Mistä johtuu, etten ole saanut tunnuksia tai suorituslinkkiä koulutukseen?

Onnistuneen tilauksen jälkeen saat järjestelmästämme kirjautustunnukset tai suorituslinkin koulutukseen. Erityisesti yritysten sähköpostiosoitteiden osalta sähköpostin turvallisuusasetukset saattavat ohjata viestin roskapostiin tai jättää viestin kokonaan toimittamatta. Mikäli viestiä ei löydy roskapostistakaan, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miksi kirjautuminen ei onnistu?

Kurssin suorittaja saa kirjautumisohjeen tai suorituslinkin sähköpostiinsa. Mikäli viestissä olevat linkit eivät toimi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Koulutuksen suorittaminen

Miten verkkokoulutus suoritetaan?

Pääset heti tilauksen jälkeen suorittamaan tilaamaasi verkkokoulutusta. Käyt koulutuksen omaan tahtiisi, suoritat tehtävät hyväksytysti ja kortti saapuu sinulle postitse hyväksytyn koulutuksen jälkeen.
Verkkokoulutus koostuu esitys-, video- sekä kuvamateriaalista, sekä niihin liittyvästä kouluttajan tallennetusta puheesta. Oppimisen edistymistä testataan välitehtävillä sekä loppukokeella, jotka sisältävät monivalintakysymyksiä. Koulutuksessa eteneminen tapahtuu järjestyksessä osio kerrallaan, eikä osioiden ohittaminen tai nopeuttaminen ole mahdollista. Osaaminen todennetaan loppukokeella, jonka läpäiseminen vaatii riittävän pistemäärän saavuttamista. Mikäli koe ei onnistu ensimmäisellä yrityksellä, voit tehdä kokeen heti uudestaan toiseen kertaan. Voit tarvittaessa myös kerrata läpikäytyä materiaalia ja löytää sieltä vastauksia tehtäviin.

Mitkä ovat laitevaatimukset verkko- ja etäkoulutuksen suorittamiselle?

Koulutus suoritetaan verkossa tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Laitteen tulee olla sellainen, mistä näet kuvan riittävän suurena ja kuulet äänen. Internetyhteyden tulee olla nopeudeltaan riittävä videomateriaan häiriötöntä toistamista varten. Tietokoneella suosittelemme käytettäväksi Chrome -nettiselainta tai muiden selainten uusimpia versioita.

Etäkoulutuksen eli webinaarin suorittamiseen tarvitset laitteen eli tietokoneen, tabletin tai kännykän lisäksi nettiyhteyden. Laitteellasi on oltava toimiva kamera- ja puheyhteys, jotta voit olla yhteydessä kouluttajaan ja kouluttaja tarvittaessa sinuun. Etäkoulutus suoritetaan videoneuvotteluohjelmistoa hyödyntäen, mutta sinun ei tarvitse ladata omalle koneellesi mitään ohjelmistoa. Yhteys toimii myös internetselaimen kautta.

En pääse etenemään verkkokoulutuksessa, mitä teen?

Mikäli verkkokoulutus ei käynnisty tai eteneminen ei onnistu, tyhjennä selaimen välimuisti tai vaihda selainta. Myös käytettävissä olevan netin nopeus vaikuttaa koulutuksen toimivuuteen.
Välimuistin tyhjennys Chrome-selaimessa:
• Avaa Chrome tietokoneellasi.
• Valitse oikeasta yläreunasta ”Lisää” ja sitten ”Poista selausdata”.
• Valitse ajanjakso, kuten ”Viime tunti” tai ”Koko historia”.
• Valitse poistettavat tietotyypit.
• Valitse ”Poista tiedot”.
Muissa selaimissa: Jos käytät Safaria, Firefoxia tai jotakin toista selainta, katso ohjeet sen tukisivustolta.
.

Voinko jättää verkkokoulutuksen kesken vai onko aloitettava alusta, jos kirjaudun sivuilta ulos?

Voit halutessasi pitää tauon tai keskeyttää koulutuksen milloin vain ja palata takaisin siihen kohtaan koulutusta, johon jäit ennen taukoa tai keskeytystä. Koulutuksessa eteneminen tallentuu sitä suorittaessa.

Miksi sähköistä tunnistautumista edellytetään?

Osa verkkokoulutuksista edellyttää sähköistä tunnistautumista. Tästä löytyy maininta kyseisen koulutuksen tiedoissa. Sähköistä tunnistautumista käytetään suorittajan tunnistamiseen. Sähköisen tunnistautumisen tekemiseen tarvitaan
Mikäli sinulla on ongelmia sähköisessä tunnistautumisessa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Milloin voin suorittaa verkkokoulutuksen?

Verkkokoulutuksen voit suorittaa milloin vain paikkariippumattomasti, oman aikataulun mukaisesti, vaikka osissa. Suorittamisen ainoa edellytys on, että sinulla on käytettävissä suorittamiseen soveltuva laite ja että internetyhteys on käytettävissäsi.

Kauanko verkkokoulutuksen suorittamiselle on aikaa?

Verkkokoulutus on avoin suorittamiselle 6 kuukautta tilauksesta. Vain loppuun asti suoritettu koulutus on hyväksytty ja siitä syntynyt pätevyys voimassa oleva. Mikäli verkkokurssi on sulkeutunut, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten saan uuden salasanan unohtuneen tilalle?

Uuden salasanan saat tilattua sisäänkirjautumissivulta Unohtuiko salasana? -kohdasta. Salasana uusimisen ohjeet lähetetään käyttäjätunnukselle ilmoitettuun sähköpostiin.

Kauanko koulutus kestää?

Tämä riippuu koulutuksesta. Suurin osa verkkokoulutuksistamme kestää 2-6 tuntia, mutta tarjoamme myös lyhyempiä, alle tunnin koulutuksia.

Onko kurssilla koetta?

Tyypillisesti verkkokoulutustemme päätteeksi on loppukoe, ja pätevyyden hyväksytty suorittaminen edellyttää loppukokeen läpäisemistä.
Tämän lisäksi Työturvallisuuskorttikoulutuksessa ja tulityökorttikoulutuksessa on loppukoe.
Ensiapukoulutuksissa ei ole koetta.

Mitä tapahtuu, jos en läpäise loppukoetta?

Verkkokoulutustemme loppukokeen voit uusia yhteensä 3 kertaa. Mikäli kaikki kolme suoritusta ovat hylättyjä, on sinun tilattava ja suoritettava kurssi uudelleen.

Suoritin verkkokoulutuksen hyväksytysti, mitä nyt?

Suorituksesi näkyy järjestelmässämme ja tieto hyväksytystä suorituksesta siirtyy korttipainoon. Sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin odottaa korttiasi saapuvaksi postissa.

Kortti ja todistus

Onko hyväksytty suoritus heti voimassa ja saanko kurssista jonkin väliaikaisen todistuksen?

Loppuun asti hyväksytysti tehty pätevyys on heti voimassa. Sinulle avautuu ”Lataa todistuksesi” -painike, josta pääset tulostamaan käyttöösi PDF –todistuksen hyväksytystä suorituksesta. Kortin toimitamme noin kahden viikon kuluttua postitse.

Miten saan varsinaisen kortin tai todistuksen, kun olen suorittanut koulutuksen?

Kortti postitetaan tilauksen / ilmoittautumisen yhteydessä annettuun postitusosoitteeseen keskimäärin kahden viikon kuluessa koulutuksen suorittamisesta. Ajoittain toimitusajat ovat pidempiä johtuen postin kulusta.

Kuinka kauan kortti ja pätevyys on voimassa?

Useimpien koulutustemme kortin ja pätevyyden voimassaoloaika on 5 vuotta. Tämä voi kuitenkin vaihdella koulutuksittain..

Todistukseni tai korttini suoritetusta koulutuksesta ei ole saapunut perille, miten toimin?

Toimitamme todistuksen tai kortin koulutuksen jälkeen tilauksessa annettuun osoitteeseen. Mikäli postitustiedot ovat olleet oikein, eikä kortti silti ole tullut, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tyypillisimmät ongelmatilanteet aiheutuvat siitä, että kortin postitusosoitteeksi on annettu yrityksen osoite henkilön nimellä, kuten Erkki Esimerkki, Yrityksenkatu 1, 00100 Helsinki. Tällöin Posti tulkitsee, että henkilö ei asu osoitteessa, eikä jaa postia sinne.

Emme vastaa Postin kadottamista korteista tai väärin annetuista osoitetiedoista, eikä niihin osoitetuista postituksista. Tarvittaessa tilaamme uuden kortin hintaan 15 euroa per tilattu kortti. Hintaan lisätään arvonlisävero 24 %.

Seuraavista koulutusaiheista voit tilata kortin myös suoraan verkosta katto-organisaatioiden kautta. Korttien tilaaminen suoraan verkosta nopeuttaa kortin toimittamista merkittävästi:

• Ensiapukortit: Punainen Risti Ensiapu Oy
• Työturvallisuuskortit: Työturvallisuuskeskus TTK
• Tulityökortit: Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEK
.

Saako suorituksesta mobiilikortin puhelimeen?

Työturvallisuuskortin ja tulityökortin lataaminen puhelimeen onnistuu helposti Työturvallisuuskeskuksen (TTK) ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjetön (SPEK) uudistuneessa korttitieto-palvelussa. Saat mobiilikortin helposti ja nopeasti käyttöösi millä tahansa mobiililaitteella. Mobiilikortti on selaimessa toimiva verkkosivu, eikä kortin lataaminen vaadi erikseen sovelluksen asentamista. Mobiilikortti on henkilökohtainen ja helppokäyttöinen. Mobiilikortista löytyvät samat tiedot kuin fyysisessä kortissa, aina nimestä voimassaoloaikaan.

Siirry korttitieto.fi-palvelun verkkosivulle. Tilaa ensin salasana sähköpostiisi. Syötä sähköpostiosoitteesi, jonka olet ilmoittanut koulutuksen suorittamisen yhteydessä TTK:lle rekisteröitäväksi. Muussa tapauksessa pyydä rekisteröintiä lähettämällä viesti osoitteeseen kortti@ttk.fi.
.

Kelpaako tämä kortti ulkomailla?

Tämä on tapaus- ja koulutuskohtaista. Suomessa suoritettu Tulityökortti käy Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
Yleensä ulkomailla tilaajayritys määrittelee vaatimukset koulutukselle ja sen sisällölle. Lisäksi on huomioitava paikallinen lainsäädäntö. Siten on mahdoton antaa yleispätevää vastausta siihen, kelpaako koulutuksemme ulkomailla.

Maksaminen ja laskutus

Mistä tiedän, onko minulle saapuneen laskun tilinumero varmasti Koulutuspaikalle kuuluva?

Vahvistetun tilinumeron voit tarkastaa yhteystiedot-sivulta. Pyydettäessä toimitamme myös vahvistuksen pankkisuhteestamme sähköpostitse. Otathan tällöin yhteyttä laskutukseemme sähköpostitse asiakaspalveu@koulutustukku.fi.

Maksoin laskun laskussa mainitulle pankkitilille, mutta unohdin laittaa viitteen. Tuleeko suoritus perille?

Mikäli huomaat maksun lähteneen ilman viitenumeroa, pyydämme olemaan asiasta yhteydessä sähköpostitse asiakaspalvelu@koulutustukku.fi. Tämä nopeuttaa suorituksen kohdistamista.

Tuleeko lasku maksuun sähköposti- vai verkkolaskuna?

Lähetämme laskun ensisijaisesti verkkolaskuna.