Lähikoulutus

Hygieniapassikoulutus

Lähikoulutus: Tämä koulutus järjestetään fyysisessä luokkatilassa.

Koulutustukusta saat Hygieniapassitestiin valmistavan Hygieniapassikoulutuksen webinaarina tai lähikoulutuksena ryhmänne toiveen mukaan.

Huomioithan, että hygieniapassitestaus toteutetaan aina testaajan valvonnassa eli sen suorittaminen verkon yli ei ole mahdollista.

Hygieniaosaamistodistus eli hygieniapassi vaaditaan elintarvikealan työtehtävissä, joissa työskennellään elintarvikehuoneistossa ja käsitellään pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita.

Koulutustukun kautta saat hygieniapassitestiin valmistavan koulutuksen, jonka päätteeksi Ruokaviraston hyväksymä hygieniapassitestaaja järjestää virallisen hygieniapassitestin. Testin hyväksyneille myönnetään toistaiseksi voimassa oleva Hygieniapassi.

Hygieniapassikoulutus

Elintarvikealan toimijalla on velvollisuus varmistaa, että kaikkia työntekijöitä perehdytetään, opastetaan ja tarvittaessa koulutetaan tehtäviinsä. Elintarvikealan toimija huolehtii siis myös siitä, että työntekijöillä, joiden tehtävissä sitä vaaditaan, on hygieniapassi.

Elintarvikealan työtehtävissä työntekijän täytyy osata käsitellä elintarvikkeita turvallisesti ja hygieenisesti. Elintarvikehygieeninen osaaminen osoitetaan hyväksytysti suoritetun hygieniapassitestin kautta saatavalla, Ruokaviraston mallin mukaisella hygieniapassilla.

Hygieniapassikoulutus on erinomainen tapa valmistautua hygieniapassitestiin. Koulutuksessa käydään läpi elintarvikehygienian keskeisimpiä osa-alueita, kuten elintarvikelainsäädäntöä, ruokamyrkytysbakteereita ja omavalvontaa. Koulutuksen avulla saat kattavan ymmärryksen elintarvikehygienian perusteista sekä lisätietoa hygieniapassista ja koulutuksen päätteeksi toteutettavan hygieniapassitestin rakenteesta.

Hygieniapassia edellytetään elintarvikealan työssä

Henkilöllä täytyy olla hygieniapassi, jos hän työskentelee elintarvikehuoneistossa* ja käsittelee pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita, kuten esimerkiksi maitoa, lihaa, kalaa tai pilkottuja kasviksia.

Hygieniapassi täytyy olla myös edellä mainittua työtä suorittavalla  työnantajalla, vapaaehtoisella, opiskelijalla tai harjoittelijalla.

* Elintarvikehuoneistoja ovat esimerkiksi kahvilat, ravintolat ja pikaruokapaikat, elintarvikemyymälät eli kaupat, jotka myyvät ruokaa sekä suurkeittiöt, leipomot ja tehtaat, joissa valmistetaan elintarvikkeita.

Tilaa hygieniapassikoulutus omalle ryhmällesi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme!

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Hygieniapassikoulutus”

Hygieniapassi pitää hankkia kolmen kuukauden kuluessa sellaisen työtehtävän aloittamisesta, jossa hygieniapassia vaaditaan. Tähän kolmeen kuukauteen lasketaan taannehtivasti myös aiemmat elintarvikealan työt, joissa on pitänyt olla hygieniapassi.  Jos työhistoria koostuu lyhyemmistä jaksoista, lasketaan kaikki hygieniapassia edellyttävät työjaksot yhteen.

Elintarvikehuoneistossa saa siis työskennellä yhteensä 3 kuukautta ilman hygieniapassia, vaikka käsittelisi pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita.

Hygieniapassi on voimassa toistaiseksi. Hygieniapassi ei siis nykyisten säännösten mukaan vanhene. Kannattaa kuitenkin seurata mahdollisia muutoksia lainsäädännössä.

Hygieniapassin voimassaoloaika alkaa hyväksytysti suoritetun hygieniaosaamistestin jälkeen. Myöntämispäivämäärä on siis sama, kuin testipäivämäärä.

Hygieniapassia ei saa enää soveltuvan elintarvikealan tutkinnon tai koulutuksen perusteella 1.1.2020 lähtien. 31.12.2019 mennessä tutkintojen tai koulutusten perusteella myönnetyt hygieniapassit ovat voimassa, mikäli hygieniapassi on tallessa eivätkä henkilötiedot ole muuttuneet. Tämä tarkoittaa sitä, että Hygieniapassin uusintatilaus tutkinnon tai koulutuksen perusteella ei siis ole mahdollista, vaan kadonneen hygieniapassin tilalle on suoritettava Hygieniapassitesti hyväksytysti.

Hygieniapassitesti koostuu väittämistä, joita on yhteensä 40. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan vähintään 34 oikeaa vastausta. Testiin on varattu 45 minuuttia aikaa ja se toteutetaan hygieniapassitestaajan valvomassa testitilassa. Näin olleen testiä ei ole mahdollista suorittaa verkossa tai etänä.