Lähikoulutus

Alkusammutuskortti AS1

Lähikoulutus: Tämä koulutus järjestetään fyysisessä luokkatilassa.

Alkusammutuskoulutus AS1 ryhmällenne toiveidenne mukaisesti.

Koulutus sopii paloturvallisuuden peruskoulutukseksi kaikille työntekijöille tulipalojen vahinkojen ehkäisyyn.

Alkusammutuskoulutuksen suorittaneelle henkilölle myönnetään alkusammutuspätevyys eli alkusammutuskortti. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) myöntämä alkusammutuskortti on voimassa viisi (5) vuotta.

Alkusammutuskoulutus AS1 on kestoltaan kaksi tuntia. Se sisältää yhden teoriatunnin lisäksi alkusammutusharjoituksen. Sammutusharjoituksessa harjoitellaan sammutuspeitteen ja käsisammuttimen käyttöä.

Alkusammutuskoulutus AS1

Alkusammutuskoulutus AS1 sopii paloturvallisuuden peruskoulutukseksi kaikille työntekijöille tulipalojen vahinkojen ehkäisyyn.

Alkusammutuskoulutuksen tavoitteena on antaa riittävät tiedot ja taidot palonalkujen tehokkaaseen ja turvalliseen sammuttamiseen ja näin vähentää tulipaloista aiheutuvia vahinkoja. Koulutuksessa käydään läpi palamisen perusedellytysten tunnistaminen sekä alkusammutusvälineet ja -menetelmät. Lisäksi koulutuksessa opitaan tunnistamaan palovaaran aiheuttavia tekijöitä ja ehkäisemään vaaratilanteita jo ennalta.

Alkusammutuskoulutuksen sisältö:

• Teoriaosuus, 1 h
    • Tulipalon ominaisuudet
    • Alkusammutuksen merkitys
    • Toiminta tulipalotilanteessa
    • Erilaisten palojen sammuttaminen alkusammutusvälineillä
  • Käytännön harjoittelu, 1 h
    • Käsisammuttimen käyttö
    • Sammutuspeitteen käyttö

Tehokkaalla alkusammutuksella on mahdollista ehkäistä tulipalon aiheuttamat vahingot tai ainakin vähentää niitä merkittävästi. Yrityksissä ja yhteisöissä alkusammutustaitoinen henkilöstö voi turvata toiminnan jatkuvuuden. Toimitiloissa leviämään päässyt tulipalo voi katkaista liiketoiminnan pitkäksikin aikaa. Kun henkilöstö osaa toimia oikein heti tulipalon alkutilanteessa, on tulipalo mahdollista sammuttaa heti alkuunsa. Osaava henkilöstö osaa pelastustilanteissa huolehtia myös omasta turvallisuudestaan.

Alkusammutustaitoa voi tarvita niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin. Onnettomuustilanteeseen voi joutua niin töissä, liikenteessä, kotona kuin mökilläkin, eikä ammattiapu ole välttämättä aina lähellä. Pelastustoimenpiteisiin ryhtyminen onnettomuustilanteissa on jokaisen velvollisuus. AS1-koulutuksen saa vuosittain noin 200 000 henkilöä.

Alkusammutuskoulutus omalle ryhmälle

Toteutamme yritys- ja ryhmäkohtaisia alkusammutuskoulutuksia asiakkaan toiveen mukaisesti yrityksen tai ryhmän toimintaan, olosuhteisiin ja riskeihin sovellettuna. Koulutus toteutetaan asiakkaan valitsemassa paikassa. Käytännön harjoittelua varten tarvitaan riittävän suuri avoin ulkotila, kuten parkkipaikka tai muu piha-alue.

Ryhmäkohtaisissa tilauskoulutuksissa samaan yhteyteen voidaan liittää myös muita turvallisuuskoulutuksia, kuten:

• Alkusammutuskoulutus + hätäensiapu
  • Alkusammutuskoulutus + poistumisharjoitus

Kysy lisää asiakaspalvelustamme tai pyydä tarjous ryhmällenne!

Löydät valikoimastamme myös Tulityökorttikoulutuksen.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Alkusammutuskortti AS1”

Alkusammutuskoulutuksen voivat suorittaa kaikki yli 12-vuotiaat. AS1-koulutuksen saa vuosittain noin 200 000 henkilöä.

Alkusammutuskoulutus AS1 sopii peruskoulutukseksi monenlaiseen ympäristöön. Alkusammutustaitoa tarvitaan työpaikoilla, kuten toimistoissa, kaupoissa, oppilaitoksissa, hotelleissa, terveydenhoitoalalla, teollisuudessa ja rakennustyömailla. Erityisen tärkeää alkusammutustaiton on silloin, kun työpaikalla oleskelee asiakkaita, opiskelijoita tai muita ulkopuolisia henkilöitä, joiden turvallisuudesta yritys tai yhteisö on vastuussa.

AS1-koulutus kelpaa mm. pätevyydeksi kansimiehen pätevyyskirjaan. Kansimiehen pätevyyskirjaa hankkivat saavat koulutuksesta alkusammutuskortin lisäksi erillisen todistuksen, joka voidaan laittaa liitteeksi kansimiehen pätevyyshakemukseen.

Alkusammutuskoulutuksen teoriaosuus voidaan toteuttaa ryhmäkohtaisena etäkoulutuksena eli webinaarina. Käytännön harjoitukset toteutetaan aina lähiopetuksena.