Trukkiturvallisuuden termit ja määritelmät

Sisällys

Tähän tietosivuun on koottu trukkiturvallisuuteen liittyvät keskeisimmät termit ja määritelmät. Hyödynnä tätä termiluetteloa suorittaessasi trukkikortti -verkkokoulutusta.

Voit myös ladata itsellesi ja tulostaa nämä termit pdf-muodossa alla olevasta painikkeesta (aukeaa uuteen välilehteen).

A – K #

Asetinlaite

Trukin lisävaruste, jonka avulla haarukoita voidaan siirtää hydraulisesti sivusuunnassa ja niitä voidaan levittää tai kaventaa tarpeen mukaisesti.

Duplex -masto

Kaksiosainen masto. Duplex -mastossa runko pysyy paikallaan ja maston sisäosa nousee.

Haarukkalaite

Haarukkalaitteeksi kutsutaan trukin lisälaitetta, joka kytketään joko haarukoiden yhteyteen tai niiden tilalle.

Haarukkaleveys

Haarukkaleveys tarkoittaa trukin haarukoiden leveyttä. Erilaisia materiaaleja siirrettäessä haarukkaleveydellä tai kyvyllä säätää sitä on merkitystä.

Jäännöskapasiteetti

Jos trukin valmistajan ilmoittama nimellisnostokyky ei enää päde jonkun lisälaitteen asennuksen jälkeen, puhutaan jäännöskapasiteetista. Tämä on siis laskettu arvo trukin uudelle nostokyvylle.

Kirjallinen ajolupa

Valtioneuvoston asetuksen (Vna 1101/2010) mukaan trukin kuljettajalla on oltava sen käyttöön työnantajan myöntämä kirjallinen lupa eli ajolupa. Työnantajan on pidettävä yllä listaa kaikista henkilöistä, jotka saavat trukkia kuljettaa. Luvan pitää olla kirjallinen, henkilökohtainen ja yksilöity. Toisin sanoen, mitään yleistä ajolupaa koskettamaan esimerkiksi koko tiimiä ei voi antaa. Lupa myönnetään trukkityyppikohtaisesti eli jokaiseen trukkityyppiin, johon kuljettaja on perehdytetty, myönnetään lupa erikseen.

Työnantajan on ennen luvan myöntämistä varmistettava, että kuljettajalla on riittävät kyvyt ja taidot työvälineen turvalliseen käyttämiseen.

Kokonaiskorkeus, rakennekorkeus

Trukin kokonaiskorkeus maston ollessa alhaalla eli samalla minimikorkeus johon trukilla voidaan ajaa.

Kuormatuki, haarukkatuki

Trukin haarukoiden taakse asetettava metallinen tukirautakehikko. Kuormatuki suojaa maston osia, erityisesti hydrauliikkaletkuja kuorman aiheuttamilta vaurioilta. Lisäksi se tukee kuormaa ja parantaa kuorman kiinnitysmahdollisuuksia.

Kurottaja

Kurottaja on materiaalin siirtoon tarkoitettu työkone, jossa on teleskooppinen puomi. Siten kurottajan ulottuma on suurempi kuin trukilla.  Trukkipiikeillä varustettuna kurottajaa koskettaa samat määräykset kuin trukkiakin.

L – R #

Masto, nostomasto

Trukin kuormaa nostava osa, joita on erilaisia tyyppejä. Trukin masto voi olla täysin yksiosainen, mutta useimmiten näkee kaksiosaisia mastoja, joissa masto koostuu aina paikallaan pysyvästä rungosta sekä nousevasta maston jatkeesta.

Nimellisnostokyky, nostokapasiteetti

Trukin valmistajan ilmoittama trukin maksiminostokyky. Ilmoitetaan yleensä kilogrammoina. Nimellisnostokyky ei tarkoita että trukki kykenisi nostamaan nimellisnostokyvyn ilmoittaman kuorman täyteen nostokorkeuteen.

Nostokorkeus, kokonaisnostokorkeus, maksiminostokorkeus

Nostokorkeudella ilmaistaan suurin korkeus, johon trukki voi nostaa materiaalia. Ilmoitetaan usein millimetreinä, esim. 5000 mm tarkoittaa 5 metrin nostokorkeutta. Huomaa, että trukki ei kykene nostamaan sille ilmoitettua nimellisnostokykyä maksiminostokorkeuteen.

Nostokykytaulukko

Nostokykytaulukko on trukista löytyvä kilpi, joka kertoo trukin todellisen nostokyvyn eri korkeuksille eri painopiste-etäisyyksillä. Muita käytettyjä termejä nostokykytaulukolle ovat esimerkiksi kapasiteettikilpi, tyyppikilpi ja kuormitustaulukko.

Painopiste-etäisyys

Painopiste-etäisyys ilmaisee etäisyyden haarukoiden juuresta kuorman painopisteen keskelle. Painopiste-etäisyys täytyy tietää, jotta voidaan määritellä trukin todellinen nostokyky eri korkeuksille. Mitä kauempana kuorman painopiste on trukin haarukoiden juuresta, sitä alhaisempi on trukin nostokyky.

Perusnosto

Perusnosto on lavansiirto- ja pinontatrukeissa oleva ominaisuus, joka nostaa trukkia renkaista alkaen siten, että sillä voidaan siirtää kahta lavaa samanaikaisesti tai pinota lavoja päällekkäin. Lisäksi perusnosto helpottaa kynnyksien yli ajamista.

Quad, quadruplex -masto

Nelijatkeinen tai neliosainen masto, joka toimii kuten duplex tai triplex -mastokin. Soveltuu tilanteisiin kun tarvitaan erittäin korkeita nostoja mutta silti trukin kokonaiskorkeus täytyy pitää mahdollisimman alhaisena.

S – Ö #

Simplex -masto

Yksinkertainen masto, jossa ei ole vapaanosto-ominaisuutta. Rajattu nostokorkeus.

Triplex -masto

Triplex on kolmijatkeinen masto. Kuten duplex -mastossakin, maston runko pysyy paikallaan ja kaksi sisäpuolista jatketta nousee. Mahdollistaa korkeat nostot ilman, että trukin kokonaiskorkeus kasvaa merkittävästi.

Trukki

Trukki on ajettava tavaroiden siirto- ja nostolaite, jonka voimanlähteenä on sähkö- tai polttomoottori. Trukki siis liikuttaa materiaalia oman voimanlähteensä ansiosta ja trukin kuljettaja joko kulkee mukana tai kävelee perässä.

Trukkikortti

Trukkikortti on vakiintunut nimike todistukselle suoritetusta trukkiturvallisuuskoulutuksesta, mutta se ei korvaa työnantajan myöntämää kirjallista lupaa. Trukkikortti ei ole siis trukin ajolupa. Trukkikortin avulla on helppo osoittaa suoritettu teoriapohjainen koulutus, sillä turvalliseen trukin käyttöön liittyy paljon sellaisia osattavia aiheita, jotka ovat vähintään yhtä tärkeitä osata kuin itse ajaminen. Esimerkiksi painopiste-etäisyys ja sen vaikutus trukin nostokykyyn ovat asioita, joita on hyvin hankala oppia vain sillä, että hyppää trukin ohjaimiin. Moni meistä on osannut ajaa henkilöautoakin ennen kuin menee autokouluun, mutta vasta autokoulussa oppii liikennesäännöt.

Vapaanostokorkeus

Vapaanosto ilmaisee sen korkeuden, kuinka korkealle kuormaa voidaan nostaa ennen kuin nostomaston jatke alkaa nousta. Ilman vapaanostoa oleva masto alkaa nousta heti kuorman mukana ja samalla siis trukin kokonaiskorkeuskin muuttuu.