Teams -ohje etäkoulutuksiin

Koulutustukku järjestää koulutuksia niin kutsuttuina etäkoulutuksina tai webinaareina. Nämä tarkoittavat kouluttajan pitämää koulutusta, joka suoritetaan kokonaan netin välityksellä. Käyttämämme sovellus etäkoulutuksiin on Microsoft Teams. ja tästä tietopankkisivusta löydät ohjeet Teamsiin liittymiseksi. Esimerkiksi Työturvallisuuskortti -koulutus järjestetään etäkoulutuksena.

Etäkoulutusta ei tule sekoittaa täysin itseopiskeltaviin verkkokoulutuksiin, jotka suoritetaan suoraan Koulutustukun sivustolla.

Tämän ohjeen lisäksi voit katsoa apuja Microsoftin omilta sivuilta tästä.

Miten liityn Teams -tapahtumaan? #

Voit liittyä Teams -tapahtumaan tietokoneella, tablet-laitteella tai älypuhelimella. Microsoft Teams -verkkosovellus toimii useimmissa pöytäkoneiden selaimissa, esimerkiksi Edgessä, Chromessa ja Firefoxissa. Kaikissa Windows-koneissa on Edge-selain valmiiksi asennettuna.

Jos käytät älypuhelinta, tulee sinun asentaa Teams -sovellus sovelluskaupasta, sillä mobiilissa selaimella ei voi liittyä. Teams -app on ilmainen.

Linkin Koulutustukun etäkoulutuksiin saat sähköpostilla toimitettavan kutsun mukana. Painiketta klikkaamalla voit liittyä koulutukseen ja linkki avautuu selaimeen. Tämän jälkeen voit valita jatkatko selaimella (jos sinulla ei ole Teams -sovellusta asennettuna) vai haluatko avata tapahtuman suoraan sovelluksessa (sinulla on Office365 -lisenssi ja Teams asennettuna koneelle). Mobiilikäyttäjän tulee asentaa ensin Teams -sovellus ja tämän jälkeen linkki avaa suoraan Teams -appin.

Linkki avaamalla aukeaa selaimessa näkymä:

Etäkoulutukseen liittyminen selaimella #

Edellisestä näkymästä valitse “jatka tällä selaimella”. Aukeaa uusi näkymä, josta sinun tulee sallia kameran ja mikrofonin käyttö. Huomaathan, että nämä ovat pakollisia koulutuksissa ja sinun laitteellasi tulee olla toimiva kamera ja mikrofoni. Älä käytä selaimen yksityisen selauksen tilaa (ingognito, InPrivate), sillä se häiritsee Teamsin toimintaa.

Tämän jälkeen kirjoita kenttään koko nimesi (etunimi ja sukunimi) ja napauta “liity nyt”.

Etäkoulutukseen liittyminen Teams -sovelluksella #

Valitse ensimmäisessä näkymässä “Liity Teams -sovelluksessa” -toiminto ja tämän jälkeen avautuu Teams -työpöytäsovelluksesi.

Teamsin käyttöliittymä #

Teamsin käyttöliittymästä löydät keskeiset tarvitsemasi toiminnot. Näitä ovat keskustelupalstan avaaminen, viittaustoiminto jolla voit pyytää puheenvuoroa kouluttajalta ja kameran sekä mikrofonin päälle/pois -painikkeet. Teamsin käyttöliittymä on hyvin samankaltainen niin selaimella kuin sovelluksessakin.