Sähköalan termit ja määritelmät

Sisällys

Tähän tietosivuun on koottu sähköalalla käytettävät keskeisimmät termit ja määritelmät. Hyödynnä tätä termiluetteloa suorittaessasi sähkötyöturvallisuuskortti -koulutusta.

Voit myös ladata itsellesi ja tulostaa nämä termit pdf-muodossa alla olevasta painikkeesta (aukeaa uuteen välilehteen).

A – K #

Erottaa

Laitteen tai virtapiirin täydellinen irtikytkentä muista laitteista tai virtapiireistä tekemällä fyysinen erotus, joka kestää odotettavissa olevat jännitteet laitteen tai piirin ja muiden piirien välillä.

Impedanssi

Vaihtovirran vastus, joka ottaa huomioon sekä resistanssin että reaktanssin ja mitataan ohmeina (Ω).

Induktanssi

Komponentin kyky varastoida energiaa magneettikentässä.

Jännite

Sähkökentän aiheuttama potentiaaliero kahden pisteen välillä. Se kuvaa, kuinka paljon työtä yksikkövaraus tekee siirtyessään toisesta pisteestä toiseen. Yksikkö on voltti (V).

Jännitetyö

Työ, jossa työn tekijä tarkoituksellisesti joko koskettaa jännitteistä osaa tai ulottuu jännitetyöalueelle joko kehonsa osilla tai työkaluilla, varusteilla tai laitteilla.

Jännitetyöalue

Jännitteisten osien ympärillä oleva alue, jonne ulotuttaessa sähköiskua ei ole mahdollista välttää ilman suojaustoimenpiteitä.

Jännitteenkoetin

Siirrettävä laite, jota käytetään tunnistamaan luotettavasti käyttöjännitteen läsnäolo tai poissaolo.

Jännitteetön työ

Työskentelyä, jossa sähkölaitteisto on tehty jännitteettömäksi ja varmistettu, ettei se voi tulla vahingossa jännitteiseksi työn aikana.

Kosketussuojaus

Toimenpiteet, jotka estävät henkilöitä koskettamasta tai joutumasta kehon osien tai esineiden välityksellä vaarallisen lähelle jännitteisiä osia.

L – R #

Lähialue

Rajoitettu alue jännitetyöalueen ympärillä. Kuvaa aluetta, jossa on riski joutua tahattomasti jännitetyöalueelle.

Lähityö

Työskentely jännitteisten osien läheisyydessä lähityöalueella, mutta ei jännitetyöalueella.

Maadoitus

Yhteys maahan tai viitepisteeseen sähköjärjestelmässä, joka tarjoaa turvallisen reitin sähkövirralle mahdollisissa vikatilanteissa.

Maallikko

Henkilö, joka ei ole sähköalan ammattihenkilö eikä opastettu henkilö.

Opastettu henkilö

Henkilö, jonka sähköalan ammattihenkilöt ovat opastaneet siten, että hän kykenee välttämään sähkön aiheuttamat vaarat juuri tietyssä työtehtävässä.

Pienjännite

Jännite, joka normaalisti ei ylitä 1 000 V vaihtojännitettä tai 1 500 V tasajännitettä.

Pienoisjännite

Jännite, joka johtimien välillä tai johtimen ja maan välillä ei normaalisti ylitä 50 V vaihtojännitettä tai 120 V sykkeetöntä tasajännitettä.

Resistanssi

Komponentin tai johtimen kyky vastustaa sähkövirran kulkua. Mitataan ohmeina (Ω).

Riski

Yhdistelmä vahingon tai onnettomuuden todennäköisyydestä ja mahdollisista seurausten vakavuudesta.

S – Ö #

Staattinen sähkö

Aineen sisäinen sähköinen epätasapainotila. Staattisesti varautuneessa kappaleessa on elektronien vajaus tai ylimäärä, eli positiivinen tai negatiivinen varaus.

Suurjännite

Jännite, joka normaalisti ylittää 1 000 V vaihtojännitettä tai 1 500 V tasajännitettä.

Sähköalan ammattihenkilö

Henkilö, jolla on soveltuva koulutus ja kokemus, joiden perusteella hän kykenee arvioimaan riskit ja välttämään sähkön mahdollisesti aiheuttamat vaarat.

Sähköinen vaaratekijä

Vahingon aiheuttaja, joka johtuu sähkölaitteistossa olevasta sähköenergiasta.

Sähkölaitteisto

Kokonaisuus, joka sisältää kaikki sähköjärjestelmän osat, kuten kaapelit, kytkimet, sähkökeskukset, suojalaitteet ja muut sähkökomponentit. Tällaista laitteistoa käytetään sähköenergian tuottamiseen, siirtoon ja muuttamiseen.

Sähkölaitteiston käyttöä valvova henkilö

Henkilö, joka vastaa sähkölaitteiston turvallisesta käytöstä työn aikana.

Sähkölaitteiston vastuuhenkilö

Nimetty henkilö, jolla on yleinen vastuu sähkölaitteistossa tehtävien toimenpiteiden turvallisuuden varmistamisesta. On useimmiten sähkölaitteiston haltija.

Taajuus

Vaihtovirran jaksojen määrä sekunnissa, mitataan hertseinä (Hz).

Tasavirta (Direct Current, DC)

Sähkövirta, joka kulkee jatkuvasti yhteen suuntaan.

Teho

Sähköenergian muuntumisnopeus tai kulutus tietyssä laitteessa, mitataan watteina (W).

Työnaikaisen sähköturvallisuuden valvoja

Henkilö, joka on nimetty huolehtimaan sähkölaitteistoon tehtävän työsuorituksen turvallisuudesta. Tämä rooli tunnettiin aikaisemmin nimellä “työsuorituksesta vastaava henkilö”.

Vahinkokäynnistyksen esto

Koneiden tai laitteistojen odottamattomien käynnistyksien estämistä tai energian hallitsematonta vapautumista huolto- ja korjaustöiden aikana lukitsemalla ja merkitsemällä energian erotuskohta.

Vaihtovirta (Alternating Current, AC)

Sähkövirta, jonka suunta vaihtelee säännöllisesti.

Valokaari

Valokaari on fysikaalinen ilmiö, jossa sähkövirta purkautuu tavallisesti sähköä heikosti johtavan materiaalin läpi. Tyypillinen tällainen ilmiö on, kun sähkövirta “hyppää” ilman läpi.

Vikavirtasuoja

Komponentti, jonka tehtävä on suojata laitteiden käyttäjiä vaarallisilta sähköiskuilta ja myös estää tulipaloja. Vikavirtasuojan toiminta perustuu virtapiiriin menevän ja sieltä palaavan sähkövirran erotuksen mittaamiseen.

Virta

Sähkövarauksen kulkeutumisen nopeus tietyssä pisteessä tai johtimessa, yksikkö on ampeeri (A).

Ylijännitesuoja

Laite, joka suojaa sähkölaitteita mahdollisilta ylijännitevaurioilta.