Kenellä pitää olla sähkötyöturvallisuuskortti?

Sähkötyöturvallisuuskortti SFS 6002

Sähkötyöturvallisuuskortti on keskeinen osa sähköalan työturvallisuutta. Se varmistaa, että sähköalan työntekijät ovat tietoisia sähkötyön vaaroista ja osaavat toimia turvallisesti. Tässä artikkelissa käsittelemme, kenellä pitää olla sähkötyöturvallisuuskortti, miten sen voi hankkia ja mitä seurauksia on, jos korttia ei ole.

Mikä on sähkötyöturvallisuuskortti?

Sähkötyöturvallisuuskortti on sertifikaatti, joka osoittaa, että sen haltija on suorittanut sähkötyöturvallisuuskoulutuksen. Tämä koulutus perustuu SFS 6002 -standardiin, joka määrittelee sähkötyöturvallisuuden periaatteet ja vaatimukset. Koulutuksen tavoitteena on vähentää sähkötyötapaturmia ja parantaa työturvallisuutta.

Koulutuksessa käsitellään muun muassa sähköiskun vaaroja, valokaarien riskejä, sähkömagneettisia kenttiä ja paloturvallisuutta. Lisäksi koulutuksessa opetetaan turvallisia työmenetelmiä ja henkilökohtaisten suojainten käyttöä. Koulutuksen päätteeksi suoritetaan koe, jonka hyväksytysti läpäisseet saavat sähkötyöturvallisuuskortin.

Kenelle kortti on pakollinen?

Sähkötyöturvallisuuskortti on pakollinen kaikille sähköalan työntekijöille, jotka tekevät sähköasennuksia, -huoltoja tai muita sähkötyöhön liittyviä tehtäviä. Tämä koskee niin sähköasentajia, sähköinsinöörejä kuin muita sähköalan ammattilaisia. Kortti on myös suositeltava niille, jotka työskentelevät sähköä käyttävien laitteiden parissa, vaikka eivät varsinaisesti tekisi sähköasennuksia.

Työnantajan vastuulla on varmistaa, että kaikki sähkötyötä tekevät työntekijät ovat suorittaneet sähkötyöturvallisuuskoulutuksen ja että heillä on voimassa oleva sähkötyöturvallisuuskortti. Tämä on tärkeää paitsi työntekijöiden turvallisuuden myös yrityksen lakisääteisten velvoitteiden täyttämisen kannalta.

Kuinka hankkia sähkötyöturvallisuuskortti

Sähkötyöturvallisuuskortin hankkiminen edellyttää sähkötyöturvallisuuskoulutuksen suorittamista. Koulutustukku tarjoaa kattavan valikoiman sähkötyöturvallisuuskoulutuksia, jotka voi suorittaa joko perinteisinä lähikoulutuksina, verkkokursseina tai webinaareina. Verkkokoulutukset ovat erityisen suosittuja niiden joustavuuden ja helppouden vuoksi.

Verkkokoulutuksen voi suorittaa omassa tahdissa, ajasta ja paikasta riippumatta. Koulutuksen kesto on noin 4 tuntia, ja se sisältää selkeät oppimateriaalit ja käytännön harjoitukset. Koulutuksen päätteeksi suoritetaan koe, jonka hyväksytysti läpäisseet saavat sähkötyöturvallisuuskortin.

Mitä tapahtuu ilman sähkötyöturvallisuuskorttia?

Ilman sähkötyöturvallisuuskorttia työskentelevä henkilö altistuu suuremmalle tapaturmariskille. Sähkötyöturvallisuuskoulutus antaa tarvittavat tiedot ja taidot sähkötyön turvalliseen suorittamiseen, ja ilman tätä koulutusta työntekijä ei välttämättä osaa tunnistaa ja välttää sähkötyön vaaroja.

Työnantajalle sähkötyöturvallisuuskortin puuttuminen voi aiheuttaa juridisia ja taloudellisia seuraamuksia. Työturvallisuuslainsäädäntö edellyttää, että työnantaja huolehtii työntekijöidensä turvallisuudesta, ja sähkötyöturvallisuuskoulutuksen laiminlyönti voi johtaa sakkoihin tai muihin seuraamuksiin.

Koulutustukun sähkötyöturvallisuuskoulutus

Koulutustukku tarjoaa monipuolisia sähkötyöturvallisuuskoulutuksia, jotka on suunniteltu vastaamaan eri alojen ja työtehtävien tarpeita. Koulutuksemme perustuvat SFS 6002 -standardiin ja ne toteutetaan kokeneiden kouluttajien johdolla. Koulutustukku tarjoaa koulutuksia kaikissa toteutusmuodoissa, mukaan lukien perinteiset lähikoulutukset, webinaarit ja verkkokurssit.

Verkkokoulutuksemme ovat erityisen suosittuja niiden joustavuuden ja helppouden vuoksi. Voit suorittaa koulutuksen omassa tahdissasi ja paikasta riippumatta. Koulutuksen päätteeksi suoritetaan koe, jonka hyväksytysti läpäisseet saavat sähkötyöturvallisuuskortin.

Yhteenveto

Sähkötyöturvallisuuskortti on olennainen osa sähköalan työturvallisuutta. Se on pakollinen kaikille sähkötyötä tekeville henkilöille ja sen hankkiminen edellyttää sähkötyöturvallisuuskoulutuksen suorittamista. Ilman korttia työskentelevä henkilö altistuu suuremmalle tapaturmariskille ja työnantaja voi joutua juridisiin ja taloudellisiin vaikeuksiin.

Koulutustukku tarjoaa kattavan valikoiman sähkötyöturvallisuuskoulutuksia, jotka voi suorittaa joustavasti ja helposti. Lisätietoja koulutuksistamme löydät koulutussivuiltamme. Jos sinulla on kysyttävää, voit ottaa meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella.