Minkälainen on työturvallisuuskortti koe? Ohjeita tenttiin valmistautumiseen

Minkälainen on työturvallisuuskorttikoulutuksen koe? Miten tenttiin kannattaa valmistautua?

Tästä artikkelista löydät tietoa työturvallisuuskorttikoulutuksen osana suoritettavasta tentistä, jotta voit valmistautua koetilanteeseen mahdollisimman hyvin.

Työturvallisuuskortti -koulutukseen kuuluu aina tentti koulutuspäivän päätteeksi. Kokeen läpäiseminen on työturvallisuuskortin myöntämisen edellytys koulutukseen osallistumisen lisäksi.

Milloin tentti suoritetaan?

Tentti suoritetaan koulutuspäivän päätteeksi. Tenttitilaisuus järjestetään kouluttajan valvonnassa. Etäkoulutuksessa kamera on pidettävä päällä koko tentin ajan, jotta valvominen mahdollistuu.

Peruskurssi on kestoltaan 7 tuntia, jolloin klo 8:00 alkaneen koulutuksen tentti alkaa klo 15:00. Tentin suorittamiseen on varattu aikaa 1 tunti. Peruskurssin kesto on 4 tuntia, joten klo 8:00 alkaneen kertauskoulutuksen tentti aloitetaan klo 12:00.

Yleensä tenttiin vastaamiseen kuluu noin puoli tuntia aikaa.

Mikäli olet osallistunut opetukseen aktiivisesti ei sinulla pitäisi olla vaikeuksia läpäistä tenttiä. Tentti käsittelee niitä asioita, joita koulutuksessa on käyty läpi.

Miten tentti käytännössä suoritetaan?

Mikäli osallistut Työturvallisuuskorttikoulutukseen etänä eli webinaarina, suoritetaan tentti sähköisesti. Lähikoulutuksena toteutettavan kurssin päätteeksi koe on mahdollista tehdä myös paperisena, vaikka sähköistä tenttiä suositellaan tässäkin tapauksessa.

Saat myös hyödyntää kurssikirjaa apuna tentin aikana, joten asioita ei tarvitse muistaa ulkoa.

Voiko kokeen suorittaa eri kielillä?

Vaikka olisit osallistunut suomenkieliseen koulutukseen, voit pyytää kokeen suoritettavaksi myös jollain toisella kielellä, jos se on sinulle helpompaa. Ja tietysti myös silloin, kun koulutus järjestetään jollakin toisella kielellä, on koe saatavissa samalla kielellä.

Työturvallisuuskorttikoulutus, ja siten myös koe, voidaan suorittaa muun muassa arabian, englannin, puolan, ruotsin, saksan, ukrainan, venäjän tai viron kielellä.

Työturvallisuuskortti kokeen sisältö

Työturvallisuuskortti koe sisältää oikein/väärin -väittämiä. Tenttikysymykset arvotaan ja satunnaistetaan joka koekerralla, joten koekysymykset eivät siten toistu samoina yrityskerrasta toiseen. Näin jokaisella osallistujalla on yksilöllinen tentti. Tällä pyritään poistamaan vilpin mahdollisuutta.

Saako jostain apua tentin aikana?

Kurssikirjan hyödyntäminen on sallittua kokeen aikana. Voit hyödyntää siellä olevaa tietoa vastatessasi tenttikysymyksiin. Muun lisämateriaalin käyttäminen tentin aikana ei ole sallittua.

Kouluttaja on myös tukenasi tentin suorittamisen aikana. Jos siis kysymyksissä on epäselviä kohtia, niin voit pyytää kouluttajalta tarkennusta. Kouluttaja voi avustaa esimerkiksi kysymällä asian eri sanoilla ymmärtämisen mahdollistamiseksi. Muita avustavia henkilöitä ei voi hyödyntää kokeen aikana, vaan se on suoritettava yksilöllisesti.

Jos osallistujalla on lukemisen ymmärtämiseen liittyvä haasteita, kuten lukihäiriö tai vastaava, voidaan tentti toteuttaa suullisesti. Tällöin tentti toteutetaan henkilökohtaisesti erillään muista suorittajista.

Mitä työturvallisuuskortti tentin läpäisyyn vaaditaan?

Tentissä sinulta kysytään 27 väittämää, joista jokainen on merkitsevä. Läpäisyraja on 23 oikeaa vastausta. Vääristä vastauksista ei vähennetä pisteitä ja vastaamatta jäänyt väittämä tulkitaan vääräksi vastaukseksi. Vastaa siis jokaiseen väittämään. Tentti on avoinna viisikymmentä minuuttia.

Milloin saan tiedon siitä, olenko päässyt kokeesta läpi?

Jos osallistuit sähköisenä järjestettävään tenttiin, saat heti kokeen jälkeen tiedon siitä, että suoritus hyväksytty. Mikäli osallistut lähikoulutukseen, ja haluat jostain syystä paperilla olevan koelomakkeen, kouluttaja tarkistaa tentin heti sen valmistuttua ja saat silloinkin heti tiedon kokeen läpäisystä.

Mitä tapahtuu, jos en pääse läpi kokeesta? Voiko Työturvallisuuskortti kokeen uusia?

Ei hätää, voit yrittää kokeen suorittamista uudelleen kahteen kertaan. Tyypillisesti uusintakoetilaisuus järjestetään saman päivän aikana pian edellisen yrityskerran jälkeen. Mikäli tuntuu siltä, että et ole valmis yrittämään koetta uudelleen heti, voit osallistua uusintakokeeseen myös myöhemmin kuitenkin enintään 3 kuukauden kuluessa kurssipäivästä.

Ilmoittaudu koulutukseen