Verkkokurssi

Tieturva 1 -kurssi

+ (ALV 25.5%)

Verkkokoulutus: Voit suorittaa koulutuksen omassa tahdissasi verkossa.

Tieturva 1-kurssia edellytetään valtion tieverkolla työskenteleviltä.

Väyläviraston tarjoaman maksuttoman koulutuksen tavoitteena on lisätä tiellä työskentelevien tietämystä liikenne- ja työturvallisuudesta.

Väylävirasto tarjoaa Tieturva-kurssit maksuttomina verkkokursseina. Kurssiportaaliin pääset tästä linkistä. Todistuksen koulutuksen suorittamisesta voi tulostaa itselleen tai tallentaa tietokoneelle.

Tieturva 1 -kurssi

Tieturva 1-kurssia edellytetään valtion tieverkolla työskenteleviltä. Väyläviraston tarjoaman koulutuksen tavoitteena on lisätä tiellä työskentelevien tietämystä liikenne- ja työturvallisuudesta sekä yhdenmukaista liikenteen ohjauksen käytäntöjä tiellä tehtävissä töissä. Koulutus perehdyttää osallistujat vaaroihin, joita tiellä työskentelyyn liittyy sekä opastaa riskien arviointiin ja hallintaan.

Tieturvapätevyys on voimassa viisi vuotta verkkokoulutuksen suorituskuukaudesta.  Tieturva 1 -pätevyyden uusiminen tapahtuu suorittamalla Tieturva 1 -kurssi uudelleen. Huomioithan, että Väylävirasto ei enää ylläpidä rekisteriä henkilökohtaisten tieturvapätevyyksien voimassaolosta, vaan Kurssin suorittaja on itse vastuussa todistuksen säilyttämisestä.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Tieturva 1 -kurssi”

Väylävirasto vaatii Tieturva 1 -pätevyyttä:

• Yleisellä tiellä työskentelevältä henkilöltä
  • Tiellä tehtävään tienpitoon liittyvään työhön osallistuvalta henkilöltä
  • Tie- ja päällystysmateriaaleja kuljettavan auton kuljettajalta.
  • Työkoneen kuljettajalta, mikäli työ ei ole kertaluonteista
  • Tieturva 1- pätevyys on myös edellytys Tieturva 2 -koulutukseen osallistuvalle

Väylävirasto ei kuitenkaan edellytä Tieturva 1 -pätevyyttä:

• Esimerkiksi suojatussa kaapelikaivannossa työskentelevältä asentajalta. Tällöin kuitenkin edellytyksenä on, että työtä johtava työnjohto on suorittanut Tieturva-koulutuksen.
  • Tietyökohteisiin liittyvältä kertaluontoiselta tavarantoimittajalta; ajoneuvonosturin, betonipumppu- ja -auton kuljettajalta tai muissa vastaavan kaltaisissa lyhytaikaisissa erikoistehtävissä toimivilta.
  • Muussa kertaluonteiseksi luettavassa tehtävässä toimivalta.
  • HUOM: Tieturva 1 -pätevyyttä voi edellyttää myös jokin muu projektiin osallistuva taho, vaikka Väylävirasto ei pätevyyttä edellyttäisikään, joten varmistathan työkohteesi pätevyysvaatimukset etukäteen.

Elinkeinoelämä eli työnantajayritykset ovat toivoneet kurssin siirtämistä verkkoon, sillä verkossa opiskelu on kustannustehokasta. Lisäksi verkkokoulutus on niin Väyläviraston kuin suorittajankin etu. Tasalaatuisella, digitaalisella Tieturva 1 -koulutuksella Väylävirasto kykenee oarhaiten varmistamaan tiellä tehtävän työn turvallisuutta.

Verkkokoulutuksen etuna on se, että Väylävirasto voi varmistua siitä, että kaikki koulutuksen suorittaneet ovat saaneet Samat samat perustiedot turvallisuusasioista, eikä kouluttajan persoonallinen opetustyyli vaikuta kurssin sisältöön tai opetustapaan. Koulutusaineistoa on myös helppo ylläpitää ja täydentää havaittujen muutostarpeiden mukaisesti.

Verkkokoulutus ohjaa suorittajaansa oikeuden toimintamallien sisäistämisessä antamalla välitöntä palautetta suoriutumisesta

Verkkokoulutuksen suorittaminen on joustavaa. Tieturva 1 -kurssin voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta ja rytmittää omaan aikatauluun sopivaksi. Tarvittaessa kurssin voi keskeyttää, ja jatkaa myöhemmin samasta kohdasta. Suorittaminen ei vaadi mitään erityisiä tietoteknisiä taitoja.

Väylävirasto ei enää Tieturva-koulutusten uudistamisen jälkeen ylläpidä rekisteriä henkilökohtaisten tieturvapätevyyksien voimassaolosta, joten säilytäthän tulostamasi tai tallentamasi todistuksen huolellisesti.