Verkkokoulutus

Opastetun henkilön Sähkötyöturvallisuuskortti SFS 6002 – Verkkokoulutus

109.00 + (ALV 25.5%)

Jos maallikko tekee vähäistä vaaraa tai haittaa aiheuttavaa sähköalan työtä, hänen tulee olla perehtynyt tai opastettu tehtävään ja sen sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin sekä sähkön aiheuttamiin vaaroihin. Tällöin hänestä käytetään nimitystä opastettu henkilö.

Opastetun henkilön Sähkötyöturvallisuuskortti 6002 – verkkokoulutus on kätevä tapa standardin tarkoittaman opastuksen antamiseen. Verkkokoulutuksen voi suorittaa omaan tahtiin. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneelle myönnetään Opastetun henkilön Sähkötyöturvallisuuskortti, joka on voimassa viisi vuotta.

PALJOUSALENNUS - Ostamalla samaa verkkokoulutusta useamman kappaleen; ostamasi kappalemäärä on alennusprosenttisi 10% asti. Alennus annetaan automaattisesti kassalla.

KÄTEVÄÄ - Voit ostaa koulutuslisenssejä varastoon ja jakaa niitä myöhemmin kätevästi suoraan niitä tarvitseville.

Opastetun henkilön Sähkötyöturvallisuuskortti SFS6002

Opastetun henkilön tulee saada opastusta ja perehdytystä, jonka perusteella hän ymmärtää sähköön liittyvät vaarat, osaa toimia turvallisesti sähköön liittyvissä työtehtävissä, osaa oikeat työskentely- ja kunnossapitokäytännöt, tuntee sähkötöiden tekemiseen liittyvän lainsäädännön ja vastuiden perusteet sekä osaa oikeat toimenpiteet sähkötapaturman sattuessa.

Opastetun henkilön Sähkötyöturvallisuuskorttikoulutuksen sisältö perustuu SFS 6002 standardiin (4. painos, SFS 6002:2015 + A1:2018, liite x.9). Kurssi täyttää sähköturvallisuuslain 1135/2016 83§ edellyttämät vaatimukset maallikoille ja opastetuille henkilöille annettavasta sähkötyöturvallisuuskoulutuksesta.

Opastetun henkilön Sähkötyöturvallisuuskortti -verkkokoulutuksen sisältö:

• Sähkön vaarat ja niiltä suojautuminen
  • Sähkötöiden turvallinen suorittaminen
  • Sähkötöihin liittyvät lainsäädäntö ja vastuut
  • SFS6002 -standardin keskeisimmät sisällöt
  • Sähkötöiden tekijöiltä vaadittava ammattitaito ja sähkötöihin liittyvät vastuut
  • Maallikoille ja opastetuille henkilöille sallitut sähkötyöt
  • Käyttötoimenpiteet ja tarkastukset
  • Työskentely- ja kunnossapitokäytännöt
  • Toimenpiteet sähkötapaturman sattuessa
  • Lopputentti

Opastettu henkilö voi riittävää huolellisuutta noudattaen tehdä tarkemmin määriteltyjä vähäistä vaaraa aiheuttavia sähkötöitä, kuten pienjännitteisten pistotulppien, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus ja huoltotöitä sekä käyttötoimenpiteitä sähkölaitteistoissa, joiden jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta. Kaikkien näiden töiden tekemisen edellytyksenä on, että henkilö on saanut lisäksi työpaikkakohtaisen opastuksen sallituista sähkötöistä.

Mikäli haet sähkötöiden ammattihenkilöille suunnattua Sähkötyöturvallisuuskortti -koulutusta löydät sen täältä.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Opastetun henkilön Sähkötyöturvallisuuskortti SFS 6002 – Verkkokoulutus”

Opastettu henkilö voi riittävää huolellisuutta noudattaen tehdä enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotusta ja kiinnitystä, yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotöitä sekä näihin rinnastettavia töitä; nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtosähkö- (ac) tai 120 voltin tasasähkölaitteistoihin (dc) kohdistuvia sähkötöitä; sekä käyttötöitä sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta.