Lähikoulutus

Vesityökortti

Lähikoulutus: Tämä koulutus järjestetään fyysisessä luokkatilassa.

Vesityökorttikoulutus ryhmällenne paikan päällä tai webinaarina, räätälöitynä toiveidenne mukaan.

Vesityökorttia vaaditaan talous- ja allasveden parissa työskenteleviltä henkilöiltä. Vesityökorttikoulutus on vesityökorttitestiin valmistava koulutus. Koulutuksessa käsitellään perustietoja veden mikrobiologiasta, vesikemiasta, erilaisista puhdistustekniikoista, veden laadun tarkkailusta ja sitä koskevasta lainsäädännöstä sekä henkilökohtaisesta hygieniasta.

Koulutuspäivän päätteeksi Valviran yväksymä testaaja järjestää virallisen Vesityökorttitestin. Koulutukseen osallistuja voi valita näyttökokeeseen, joko vesilaitos- tai vesijohtoverkostot –painotuksen. Halutessaan osallistuja voi suorittaa näyttökokeen molemmista aihealueista.

Vesityökortti on voimassa viisi vuotta testin hyväksytystä suoritettamisesta

Vesityökortti

Vesityökorttia vaaditaan talous- ja allasveden parissa työskenteleviltä henkilöiltä. Vesityökorttia edellyttäviä veden laatuun vaikuttavia työtehtäviä on tyypillisesti esimerkiksi vedenottamoilla, vesilaitoksissa ja uimahalleissa.

Vesityökortin saaminen edellyttää riittävää tietämystä ja osaamista muun muassa veteen liittyvästä hygieniasta ja laitostekniikasta. Osaaminen todennetaan vesityökorttitestin suorittamisella. Vesityökorttitestissä testataan tietämystä muun muassa veden mikrobiologiasta, puhdistustekniikoista ja veden laatuun liittyvästä lainsäädännöstä. Talous- ja allasvesityökorteille on omat testinsä. Jos henkilö työskentelee sekä talous- että allasveden laatuun vaikuttavien työtehtävien parissa, hänellä täytyy olla sekä talousvesi- että allasvesityökortti.

Näyttökoe suoritetaan verkossa Valviran osaamistestausjärjestelmässä, älypuhelimella, tietokoneella tai tabletilla. Näyttökoetta varten tulee tunnistautua suomi.fi-tunnuksilla. Varaathan mukaasi mobiililaitteen ja tunnistusvälineen (pankkitunnukset/mobiilivarmenne) koulutuspäivänä.

Vesityökortti on voimassa viisi vuotta testin hyväksytystä suoritettamisesta. Vesityökortin uusimiseksi testi on suoritettava uudelleen.

Järjestämme vesityökorttikoulutuksia asiakkaidemme omille ryhmille. Koulutuksen sisällössä otetaan huomioon yrityksen toimiala, työpaikan olosuhteet sekä näyttökokeen painotus. Koulutus toteutetaan asiakkaan haluamassa paikassa asiakkaan haluamana ajankohtana.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Vesityökortti”

Talousvettä koskeva vesityökortti pitää olla sellaisella henkilöllä, joka työskentelee yli 50 henkilön tarpeisiin tai yli kymmenen kuutiometriä talousvettä päivässä toimittavassa laitoksessa ja jonka työtehtäviin kuuluu talousveden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä, kuten veden käsittelyyn liittyvien laitteiden asennusta, huoltoa, säätöä ja kunnostustyötä, talousveden kemikaalien käsittelyä tai päivystystä. Osaamistestin suorittamista suositellaan myös pienempien laitosten talousveden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä tekeville henkilöille.

Allasvettä koskeva vesityökortti pitää olla sellaisella henkilöllä, jonka työtehtäviin kuuluu allasveden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä uimahallissa, kylpylässä tai vastaavassa laitoksessa. Allasveden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä ovat muun muassa veden käsittelyyn liittyvien laitteiden asennus, huolto, säätö ja kunnostustyö sekä uimahallissa tai kylpylässä tapahtuva allasveden kemikaalien käsittely.

Testi on sähköinen ja se suoritetaan Valviran osaamistestausjärjestelmässä testaajan valvonnassa. Aikaa testin suorittamiselle on yksi tunti. Testi pitää sisällään 30 monivalintakysymystä, ja läpipääsyyn vaaditaan 22 oikeaa vastausta. Testin voi suorittaa joko suomeksi tai ruotsiksi.

Järjestelmään kirjautumiseen tarvitaan suomi.fi-tunnuksia sekä tietokone tai mobiililaite.

Talousvettä koskevassa vesityökorttitestissä voi valita joko vesilaitoksiin tai vesijohtoverkostoihin painottuvan testin tai suorittaa halutessaan molemmat testit.

Tarvittaessa voidaan sopia erikseen erikoisjärjestelyistä esimerkiksi lukihäiriön vuoksi.