Lähikoulutus

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutus (SosTer)

Lähikoulutus: Tämä koulutus järjestetään fyysisessä luokkatilassa.

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutus voidaan suorittaa joko lähikoulutuksena tai verkko- ja lähiopetusta sisältävänä yhdistelmäkoulutuksena.

Lähiopetuksena koulutus kestää noin kahdeksan tuntia. Yhdistelmäkoulutus sisältää kolmen tunnin itsenäiset verkko-opinnot oman aikataulusi mukaan. Käytännönläheinen lähiopetusosusu on kestoltaan neljä tuntia.

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutus on tarkoitettu kaikille sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville ammattilaisille sekä alan opiskelijoille.

Koulutus antaa perustiedot ja -taidot vaarojen tunnistamiseen ja arviointiin, onnettomuuksien ehkäisyyn ja onnettomuustilanteessa toimimiseen niin potilas- ja asiakasturvallisuuden kuin työturvallisuudenkin näkökulmasta.

Koulutus kestää kahdeksan tuntia. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneille myönnetään osaamistodistus, joka on voimassa viisi vuotta. Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaajan pätevyys kirjataan SPEKin Turvallisuuskorttirekisteriin.

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutus (SosTer)

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutus (aiemmin Sosiaali- ja terveysalan turvakortti -koulutus, SosTer) uudistettiin vuonna 2021.

Koulutus antaa perustiedot ja taidot vaarojen tunnistamiseen ja arviointiin, onnettomuuksien ehkäisyyn ja onnettomuustilanteessa toimimiseen niin potilas- ja asiakasturvallisuuden kuin työturvallisuudenkin näkökulmasta. Koulutuksessa huomioidaan sosiaali- ja terveysalan monimuotoiset ympäristöt ja turvallisuusvaatimukset, ja se soveltuukin monenlaisiin tuki- ja hoivapalveluihin sekä kotihoitoon niin lasten, nuorten, aikuisten kuin ikääntyneiden kanssa työskenneltäessä.

Koulutus kestää kahdeksan tuntia. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneille myönnetään osaamistodistus joka on voimassa viisi vuotta. Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaajan pätevyys kirjataan Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön, SPEKin Turvallisuuskorttirekisteriin.

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutuksen voi suorittaa osittain verkossa

Koulutuksen voi suorittaa perinteisenä lähikoulutuksena tai uutena yhdistelmäkoulutuksena. Yhdistelmäkoulutus sisältää verkko-opintoja ja lähiopetusta. Yhdistelmäkoulutus alkaa itsenäisillä verkko-opinnoilla, joiden jälkeen on vuorossa lähiopetusosuus, jonka aikana suoritetaan mös käytännön harjoitteita.

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutuksen sisältö:

• Koulutuksen tavoitteet, turvallisuuskulttuuri ja turvallisuusjohtaminen
  • Turvallisuuden kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla
  • Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
    • Toiminnan turvallisuus
    • Henkilöturvallisuus
    • Toimitilojen ja ympäristö turvallisuus
  • Toiminta uhka- ja onnettomuustilanteissa ja niiden jälkeen
  • Käytännön harjoitteita
    • Turvallisuuskävely
    • Alkusammutusharjoitus
    • Poistumis- ja suojautumisharjoitus
    • Hätäensiapu
  • Loppukoe

Ryhmäkohtainen turvallisuusosaaja -koulutus

Järjestämme tilauksesta ryhmällenne oman Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaajakoulutuksen haluamananne ajankohtana toivomassanne paikassa. Ryhmäkohtainen koulutus voidaan toteuttaa perinteisenä lähikoulutuksena tai uudenmallisena yhdistelmäkoulutuksena. Ota yhteys asiakaspalveluumme tai pyydä yrityskohtainen tarjous, niin suunnitellaan yhdessä teille toimiva kokonaisuus!

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusosaaja -koulutus (SosTer)”

Yhdistelmäkoulutuksessa teet ensin itsenäisesti noin kolmen tunnin verkko-opinnot, jotka voit jaksottaa oman aikataulusi mukaan. Verkko-opinnot tulee olla suoritettu kolmen kuukauden sisällä ennen lähiopetukseen osallistumista.

Yhdistelmäkoulutuksen verkko-opinnot kestävät noin kolme tuntia. Käytännönläheinen lähiopetus kestää neljä tuntia.