Koulutusten toteutusvaihtoehdoista löytyy varmasti jokaiselle sopiva
Eri toteutusmuodot turvallisuus- ja pätevyyskoulutuksissa
Turvallisuus- ja pätevyyskoulutuksiin on tullut uusia toimivia toteutustapoja viime vuosien aikana. Pandemian myötä koulutukset siirtyivät lähestulkoon kokonaan verkkoon kokoontumisrajoitusten vuoksi. Tilanne johti webinaari- ja verkkokoulutusten tarjonnan ja laadun nopeaan kasvuun. Vaikka osittain onkin palattu lähikoulutuksiin, ovat verkon yli tarjottavat koulutukset ja muut digitaaliset toteutustavat tulleet jäädäkseen, ja edelleen syntyy uusia, yhä parempia tapoja kouluttaa henkilöstöä. Tässä artikkelissa vertaillaan viittä eri koulutusten toteutusmuotoa: lähikoulutus, webinaarikoulutus, verkkokoulutus, virtuaalitodellisuuskoulutus ja metaversessä toteutettava koulutus.
Lähikoulutus
LLähikoulutus on perinteinen koulutusmuoto, jossa opettaja ja oppilaat ovat fyysisesti samassa tilassa. Tämä mahdollistaa suoran vuorovaikutuksen ja välittömän palautteen. Lähikoulutus soveltuu erityisen hyvin käytännön harjoituksiin ja simulaatioihin, joissa tarvitaan fyysistä läsnäoloa. Haittapuolina ovat matkustuskustannukset ja aikataulujen yhteensovittamisen haasteet.
Lähikoulutuksen etuna on myös se, että kouluttaja voi havainnoida osallistujien reaktioita ja mukauttaa opetustaan tarpeen mukaan. Tämä mahdollistaa yksilöllisen ohjauksen ja tukee oppimista tehokkaasti. Lisäksi lähikoulutus tarjoaa mahdollisuuden verkostoitumiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen, mikä voi olla tärkeää erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Lähikoulutus on parhaimmillaan silloin kun tavoitteena on saada aikaan suurta asenne- tai kultturaalista muutosta esimerkiksi turvallisuuskulttuuriin ja -asenteisiin.
.
Webinaarikoulutus
Webinaarikoulutus on reaaliaikainen verkkokoulutus, jossa osallistujat voivat seurata luentoja ja osallistua keskusteluihin etäyhteyden kautta. Webinaarit mahdollistavat laajan osallistujajoukon ja vähentävät matkustustarvetta. Ne ovat tehokkaita tiedon jakamisessa ja teoreettisten aiheiden käsittelyssä. Osalle kokemattomammista osallistujista voi tulla jonkinlaisia teknisiä haasteita, mutta hyvän ohjeistuksen ja asiakaspalvelumme tuen avulla kaikista tilanteista on selvitään. Tärkeää on saapua linjoille ajoissa, jotta yhteyden toimivuuden voi testata ennen koulutuksen alkua.
Webinaarikoulutuksen etuna on sen joustavuus ja saavutettavuus. Osallistujat voivat liittyä koulutukseen mistä tahansa, kunhan heillä on internet-yhteys. Tämä mahdollistaa myös asiantuntijoiden osallistumisen eri puolilta maailmaa, mikä voi rikastuttaa koulutuksen sisältöä. Toki mahdolliset suuret erot aikavyöhykkeissä on otettava huomioon koulutuksen aikataulua suunniteltaessa. Webinaarit voidaan myös tallentaa, jolloin osallistujat voivat palata niihin myöhemmin ja kerrata opittua.
Verkkokoulutus
Verkkokoulutus on joustava koulutusmuoto, jossa oppimateriaali on saatavilla verkossa ja opiskelijat voivat edetä omaan tahtiinsa. Tämä mahdollistaa oppimisen ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkokoulutus soveltuu erityisen hyvin teoreettisten tietojen omaksumiseen ja itsenäiseen opiskeluun. Yksi verkkokoulutuksen suurimmista eduista on koulutuksen ja oppimisen todennettavuus. Koulutuksen sisältö on täysin vakioitu, eikä riipu kouluttajan henkilökohtaisesta tyylistä tai liikkumavarasta, jota kouluttajavetoisiin koulutuksiin aina sisältyy. Verkkokoulutuksen teknisten ratkaisujen avulla voidaan varmistaa, että jokainen koulutettava varmasti saa opetuksen samanlaisena ja kokonaisena. Oppiminen voidaan varmistaa yksilökohtaisesti erilaisilla tehtävillä, välikokeilla ja loppukokeilla ja tieto kaikista vastauksista jää talteen myöhemmin analysoitavaksi. Näin voidaan saada syvällistäkin tilastotietoa yrityskohtaiseen turvallisuustyöhön.
Usein verkkokoulutusten haittapuoliksi koetaan vähäinen vuorovaikutus ja käytännön harjoitusten puute. Näin on varmasti ollutkin markkinoiden ensimmäisten verkkokoulutusten osalta. Koulutusmenetelmät ja pedagogiikka kehittyvät kuitenkin tässäkin koulutusmuodossa koko ajan, ja nykyaikaiset verkkokoulutukset ovatkin vaikuttavuudeltaan jo lähikoulutuksia tehokkaampia.
Verkkokoulutuksen etuna on sen kustannustehokkuus ja skaalautuvuus. Oppimateriaali voidaan jakaa suurelle joukolle opiskelijoita ilman lisäkustannuksia. Lisäksi verkkokoulutus mahdollistaa oppimisen personoinnin, sillä opiskelijat voivat valita itselleen sopivan oppimistahdin ja -tyylin. Verkkokoulutuksessa voidaan hyödyntää monipuolisia oppimateriaaleja, kuten videoita, interaktiivisia tehtäviä ja keskustelufoorumeita.
.
Virtuaalitodellisuuskoulutus
Virtuaalitodellisuuskoulutus (VR) hyödyntää virtuaalitodellisuusteknologiaa luodakseen immersiivisiä oppimisympäristöjä. VR-koulutus mahdollistaa realistiset simulaatiot ja käytännön harjoitukset turvallisessa ympäristössä. Virtuaalitodellisuuskoulutuksen etuna on sen kyky tarjota käytännön kokemuksia ilman fyysisiä riskejä. Tämä koulutusmuoto on erityisen hyödyllinen vaarallisissa tai vaikeasti toteutettavissa harjoituksissa. Koulutuksessa voidaan esimerkiksi simuloida tulipaloja ja harjoitella poistumista savun peittämistä tiloista turvallisesti tai harjoitella haastavien ja vaarallisten taakkojen nostoa vaikeissa olosuhteissa.
Virtuaalitodellisuuden haasteina ovat korkeat kustannukset silloin kun virtuaaliharjoituksia toteutetaan yksittäisien yrityksen käyttöön. Nordic Competence Group tarjoaa asiakkaidensa käyttöön turvallisuus- ja pätevyyskoulutuksia ja niihin liittyviä käytännön harjoituksia vakioiduissa muodoissa, jolloin kustannustaso on onnistututtu pitämään kohtuullisena. Vakioiduista, yleisistä harjoituksista on toki mahdollista räätälöidä myös yrityskohtaisia versioita. Tällöinkin kustannukset jäävät alusta asti kehitettyjen harjoitusten kustannuksia huomattavasti edullisemmiksi.
Osalle osallistujista uusi teknologia voi olla aluksi tuntematonta ja virtuaaliharjoitteluun voi liittyä ennakkokäsityksiä. Uusi teknologia tulee kuitenkin yhä tiiviimmäksi osaksi lähestulkoon jokaisen arkea vähintäänkin viihteen muodossa, joten kynnys kouluttautumiseen samankaltaisia laitteita käyttäen laskee tulevina vuosina myös näiden henkilöiden osalta. Nyt on siis oikea aika lähteä suunnittelemaan uudempien teknologioiden käyttöönottoa myös teidän yrityksessänne.
Parhaimmillaan VR-teknologia mahdollistaa myös monimutkaisten prosessien visualisoinnin ja harjoittelun,. Tämä on omiaan parantamaan oppimisen tehokkuutta ja muistijälkeä. Tutkimusten mukaan virtuaalitodellisuudessa toteutettu harjoittelu onkin jopa neljä kertaa tehokkaampaa kuin lähiopetuksessa toteutettu harjoittelu. Tämä tarkoittaa sitä, että yhden tunnin virtuaaliharjoittelu vastaa neljän tunnin lähikoulusta. Virtuaaliharjoituksiin panostetut investoinnit maksavat siis itsensä nopeasti takaisin lisääntyneenä turvallisuuden tasona, ammattitaitioisempana henkilökuntana ja säästyneinä tunteina.
Metaversessä toteutettava koulutus
Metaversessä toteutettava koulutus on uusin koulutusmuoto, jossa oppiminen tapahtuu monen käyttäjän immersiivisessä virtuaalisessa maailmassa. Metaversumi yhdistää elementtejä verkkokoulutuksesta, virtuaalikoulutuksesta ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Metaversessä toteutettu koulutus siis yhdistää virtuaalitodellisuusharjoitusten ja lähikoulutuksen parhaat puolet, sillä virtuaalimaailma mahdollistaa rajoittamattoman ja riskittömän harjoittelun, ja metaverseteknologia tuo mukanaan vuorovaikutteisen monen käyttäjän ympäristön. Metaverseympäristössä kouluttaja ja muut opiskelijat ovat virtuaalisesti paikalla samaan aikaan oppimassa ja harjoittelemassa. Tämä mahdollistaa monimutkaisten ja haastavien yhteistyötä vaativien tilanteiden simuloimisen ja harjoittelun, monipuoliset oppimiskokemukset ja yhteisöllisen oppimisen.
Metaverseteknologian haasteena toistaiseksi on yleisten koulutusympäristötoteutusten puuttuminen eli metaverseteknologian käyttöönotto kouluttamistarkoituksessa vaatii vielä toistaiseksi yrityskohtaisesti toteutettavia harjoitusympäristöjä. Toisaalta tämän tilanteen etuna on se, että yritykselle toteutettava metaverseympäristö voi olla täydellinen digitaalinen kopio varsinaisista yrityksen tiloista, tuotantolaitoksesta, rakennuksesta tai koneesta, jolloin digitaalista kopiota voidaan hyödyntää erilaisten prosessien ja toimintamallien hyvinkin syvällisessä kehittämisessä.
Metaversessä toteutettavan koulutuksen etuna on sen kyky tarjota immersiivisiä ja vuorovaikutteisia oppimiskokemuksia. Osallistujat voivat liikkua virtuaalisessa ympäristössä, osallistua ryhmätehtäviin ja kommunikoida muiden osallistujien kanssa reaaliajassa. Tämä voi parantaa oppimismotivaatiota ja sitoutumista erityisesti kansainvälisissä tai muutoin hajallaan olevissa työyhteisöissä. Metaversumi tarjoaa myös mahdollisuuden luoda oppimisympäristöjä, jotka eivät olisi mahdollisia fyysisessä maailmassa, kuten historiallisia tapahtumia tai tulevaisuuden skenaarioita.
Koulutusmuotojen tehokas yhdistäminen
Kuten yllä todettiin, mikään koulutusmuoto ei ole ylitse muiden vaan kaikille koulutusmuodoille on oma paikkansa koulutuksen tavoitteista ja kohderyhmästä riippuen. Eri koulutusten toteutusmuodoilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Jokainen koulutusmuoto voi olla tehokas oikeissa olosuhteissa ja tarpeisiin sovitettuna. Usein eri koulutusmuodot ovatkin parhaimmillaan toisiinsa yhdisteltyinä. Verkkokoulutus on erittäin tehokas tapa lisätä tietopuolista osaamista ja se sopii erinomaisesti teoriaosuuden oppimiseen, kun taas käytännön harjoitteluun virtuaalitodellisuudessa harjoittelu on tehokkain oppimismenetelmä. Toisaalta koulutusmuotojen valinta kohderyhmän mukaan voisi mennä esimerkiksi siten, että kokemattomat ensikertalaiset suorittavat koulutuksen lähikoulutuksena, jotta he voivat hyödyntää kouluttajan ammattitaitoja kysyäkseen itselleen epäselviä asioita, kun taas kokeneemmille, asiaa kertaaville henkilöille verkkokoulutus on aika- ja kustannustehokkaampi ja usein mielekkäämpi koulutustapa.
Tulevaisuutta ajatellen on tärkeää huomioida teknologian kehitys ja sen tuomat mahdollisuudet koulutuksen toteutuksessa. Uusien teknologioiden oikea-aikainen käyttöönotto ja läpivienti organisaatiossa voi tuoda arvokasta kilpailuetua tulevaisuudessa. Teknologista harppausta ei kannata yrittää ottaa yhdellä kertaa, vaan sopivassa aikataulussa askel kerrallaan organisaation kulloinenkin kehitystaso huomioiden.