Työturvallisuuskeskus luopuu painetuista työturvallisuuskorteista

Työturvallisuuskeskus luopuu vuoden 2025 alusta alkaen painetuista työturvallisuuskorteista. Tämän muutoksen myötä Työturvallisuuskeskus avaa alkuvuodesta 2025 avoimen Työturvallisuuskorttirekisterin, josta kortin haltijat sekä työnantajat ja toimeksiantajat voivat tarkistaa kortin tietoja. Rekisterin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Tällä hetkellä Työturvallisuuskortti-rekisteristä löytyvät tiedot on kerätty alun perin Työturvallisuuskorttikoulutuksen järjestäjien eli koulutuskeskusten toimesta. Jokaisella tällä hetkellä rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus vastustaa tietojensa käsittelyä ja saatavuutta. Mikäli et halua tietojesi olevan julkisesti nähtävillä rekisterissä, voit tehdä ilmoituksen osoitteeseen kortti@ttk.fi. Ilmoitukseen tulee sisällyttää nimi, syntymäaika, sähköpostiosoite sekä selkeä ilmoitus tietojen julkistamiskiellosta. Julkaisukielto on voimassa kortin voimassaoloajan.

Syksyn aikana Työturvallisuuskeskus päivittää tietosuojakäytäntöään siten, että koulutukseen osallistuvat ovat jatkossa tietoisia koulutustietojen julkaisusta. Tämän jälkeen yllä mainittua tietojen luovuttamisen vastustamisoikeutta ei enää ole.

Jos haluat muutoksen jälkeen kuitenkin tilata koulutuksen jälkeen muovisen Työturvallisuuskortin itsellesi, on se mahdollista vuoden 2026 loppuun asti Työturvallisuuskeskuksen kautta.