Sähkön aiheuttamat vaarat

Sähkötapaturmat voivat syntyä monista syistä, kuten virheellisestä asennuksesta, huolimattomuudesta, laitteiden vioittumisesta, sähkökatkoista tai ylijännitteistä. Yleisimmät sähkön aiheuttamat vaarat ovat sähköisku, sähkötulipalot ja valokaari.

Sähkön vaaratekijät ja niiden hallinta on keskeinen teema SFS 6002 -standardin mukaisessa Sähkötyöturvallisuuskortti -koulutuksessa, jonka voit suorittaa kätevästi ja nopeasti verkkokoulutuksena.

Mitä sähköiskussa tapahtuu? #

Sähköisku tarkoittaa sähkövirran kulkemista ihmiskehon läpi. Tämä voi tapahtua, kun henkilö tulee kosketuksiin jännitteisen sähkölaitteen tai johtimen kanssa. Sähköiskun vaarallisuus riippuu monista tekijöistä, kuten virran suuruudesta, jännitteestä, kulkureitistä, kosketuspintojen kosteudesta ja altistumisen kestosta. Normaali pistorasiasta saatava 230V verkkovirta riittää aiheuttamaan hengenvaarallisen sähköiskun.

Sähköisku voi aiheuttaa monenlaisia vammoja, kuten:

• Lihaskouristukset jotka voivat olla niin voimakkaita, että ne estävät uhrin irrottautumisen sähkön lähteestä.
  • Sydämen toimintahäiriöt: Sähkövirta voi häiritä sydämen sähköistä toimintaa, mikä voi johtaa sydänpysähdykseen.
  • Hengityksen lamaantuminen
  • Aivojen, hermostojen, ihon ja sisäelinten vauriot
  • Palovammat: Sähköpalovammojen vakavuus riippuu samankaltaisista tekijöistä kuin sähköiskun, mutta myös siitä, kuinka paljon lämpöä sähkövirta tuottaa ja kuinka kauan se vaikuttaa kehoon.
  • Sähköiskun aiheuttamat lihaskouristukset voivat johtaa myös muihin vammoihin kuten kaatumiseen.

Mikä on valokaari? #

Valokaarella tarkoitetaan ilmiötä, jossa sähkövirta purkautuu sähköä tavallisesti heikosti johtavan väliaineen tai materiaalin läpi. Tyypillisesti valokaari-ilmiö tapahtuu sähkön ”hypätessä” ilman lävitse. Voimakas sähkökenttä ionisoi ilman molekyylejä, joista siten tulee virran kulkemisen mahdollistavia varauksenkuljettajia, eli tavallisesti sähköä eristävä ilma muuttuukin sähkövirtaa johtavaksi.

Valokaari on pahimmillaan räjähdyksenomainen tapahtuma, josta sinkoaa sulaa metallia ympäristöön. Valokaaren lämpötila voi olla useita tuhansia asteita. Joidenkin lähteiden mukaan valokaaren ytimen lämpötila voi nousta jopa 20 000 asteeseen, mikä on useita kertoja auringon pinnan lämpötila. Lisäksi valokaari säteilee sähkömagneettisesti sekä tuottaa myrkyllisiä kaasuja ympäristöönsä.

Sähkön aiheuttamat tulipalot #

Sähkölaitteiden vikaantumiset ovat yksi suuri tulipalojen syttymislähde. Sähköpalo voi aiheutua esimerkiksi sähkölaitteen tai -laitteiston viasta, väärästä tai huolimattomasta käytöstä, tai kunnossapidon puutteista. Vuosittain sähkö aiheuttaa yli 2000 hälytystehtävää, joista noin joka neljännessä tulipalo leviää rakennuksen rakenteisiin.

Sähköpaloissa kuolee vuosittain keskimäärin 10 henkilöä, käytännössä noin joka viidennessä palokuolemassa tulipalon syttymissyynä on ollut sähkö.